Çocuk ve Bilinçli Teknoloji Kullanımı
Teknoloji nedir
denildiğinde karşımıza ilk olarak; insanların ihtiyaçlarına yönelik yardımcı
araç ve gereçlerin yapılıp üretilmesi için gerekli olan yetenek – bilgi cevabı
çıkmaktadır. Teknolojinin ne demek olduğunu hepimiz biliyoruz
bilmesine ama teknoloji nedir diye sorulsa vereceğimiz yanıtın ne kadar doğru
olacağından pek emin değilim. Sonuçta; teknoloji hayatımızın her alanında
faydalandığımız bir şey ama iş kelimenin tanımına gelince, diğer pek çok
sözcükte olduğu gibi bunda da net bir yanıt veremeyebiliriz.
Örneğin; ilk
teknolojik gelişmenin ne olduğunu, bu kavramın hayatımıza ne zaman
girdiğini, önemini, avantajlarını ve dezavantajlarını… Evet, tüm bunlardan
detaylıca konuşacağımız aşağıdaki yazıda teknoloji nedir sorusu ile
başlayacak ve az önce bahsettiğim hususlar üzerinde bir bir duracağız.
Tehnikos ustalık,
teknik bilgi gibi anlamlara gelirken, logiaise sanat, bilim, yetenek gibi
anlamlara gelmektedir. Teknoloji birçok alanda işimize yarar. Teknoloji ev, iş,
sağlık, eğitim, sosyallikte ve birçok alanda bize yardımcı olur. Yani
teknolojinin çok yararı var. Ama bunların yanında zararı da oldukça fazla.
Fiziksel anlamda; ekranlar
nedeniyle gözler ile ilgili olarak sıkıntılar yaşanabiliyor. Peki bu problemler
neden ortaya çıkar? bunların temelinde göz kırpma bulunur. Normalde sağlıklı
bir insan 1 dakikada 25 kere göz kırpar. Peki bu kırpma olmazsa ne olur?
gözyaşı salgılanmaz ve saydam tabaka kurur. Yani kornea tabakası kurur. Gözlerin
içi temizlenmez, göz kapağı dinlenmez ve gözler gözyaşı ile beslenmez. Korneada
düzgün yüzey oluşmaz dolayısıyla görmede bulanıklık oluşur. Ekrana dikkatli
baktığımız zaman göz kırpma sayımız 5’lere kadar düşmektedir. Her göz kırpma
beyin için dinlenmedir. Japonların yaptığı çalışmaya göre günde 30 bin kez
beyin dinlenir. Yani gözlerimiz bir günde 30 bin kez göz kırpar.
Hareketsiz kalan çocuklarda yetersiz beden
gelişimi görülür. Okul öncesi için hareket çok önemlidir. Sağlıklı çocuk neşeli
mutlu hareketli ve oyun oynayan çocuktur. Benzer sorunlar yetişkinlerde de
görülür.
Elektromanyetik alanlar hızla
sağlığı bozuyor. Özellikle çocuklar üzerinde etkili. Çocuklarda kafatası daha
farklıdır. Beyin iletkenleri daha fazladır. Beyin kimyası bozulur. Bu
hassasiyet zamanla lösemi gibi rahatsızlıklara yol açabilmektedir. Beyin
kimyası bozulur.
Sağlıklı çocuk hareket
eden çocuktur. Çocuk enerjisini boşaltamadıkça merak eder. Bunun için alan
olmadığı zaman ekranın karşısında akan görüntüler dikkatini çeker. Bunları
izlemeye çalışan beyin çocukların hiperaktivite olmasına neden olur. Çocukların
merakına keşfine izin vermeli bir alana yoğunlaştırmamalıyız. Çocukların sıkılmasına
sıkıldıkça merak duymasına araştırma içine girmesine izin vermeli beklemeliyiz.
Eğer her an her şeyi önlerine sunarak olumlu sonuçlar elde edemeyiz. Çocukların
kendi kendilerine ulaşmalarına sadece rehberlik etmeliyiz.
Otizm ilk 6 ay tv izleyen
bebeklerde çok sık görülür. Otizm görülmese bile ekrana maruz kalan çocuklarda
otizm belirtileri çok fazla görülür. Aşırı kullanımın beyinde oluşturduğu zararın kokain
zararıyla aynı olduğu kanıtlanmıştır.. Geç konuşma, geç yürüme, gecikmiş tepkiler...
Sosyal medya kötüye
kullanımda sanal mutluluklar yaratır. Real dünyadan uzaklaştırır. Büyüleyici ve
çekici hale gelir bu durumda bağımlılıklara neden oluri
Yetişkinlerde görülen fomo,
sürekli sosyal medya hesabı kontrol etme dürtüsüdür. Nedeni ise gelişmeleri
kaçırma korkusudur. Depresyon, kaygı sorunları, düşük özsaygı, anı yakalama,
anda kalma, uyku sorunları gibi problemler nedenlerinden birkaçıdır.
Öz değerimiz gidiyor. Başkalarının
bize verdiği değer kendi değerimiz oluyor. İçsel mutluluk yok, hep karşıdan değer
görmeyi bekliyoruz...!
Yorumlar
Yorum Gönder