OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE GEMS PROGRAMI
Program okul öncesinden
11. sınıfa kadar öğrencilere çeşitli öğrenme fırsatları sunmaktadır. Programın
temel hedefi öğrencilerin uygulama yöntemi ile daha iyi öğrendiklerini
göstermektir. GEMS programındaki aktivitelerin amacı öğrencileri deney yapma ve
tecrübe kazanmaya yöneltmektir. Gems sadece fen ve matematik etkinliği değildir.Program esnek, çocuklar aktiftir. Gözetimli keşif yöntemi kullanılmaktadır. Doğrudan katılımlı etkinlikleri içerir. Okul öncesi çocuklarını bilimsel kavramlara oyun aracılığı ile götürür. Çocuklar bu sayede matematik gibi genellikle ön yargılı davranılan derslere karşı olumlu tutum geliştirirler.
Gems eğitiminde amaç çok iyi soru sormaktır. Sorular aracılığı ile sınıftaki deneyimler geribildirim olarak geri dönüşüm sağlar. Öğretmenin sorduğu hep aynı tip sorular hep aynı tip çocuk yetiştirme demektir. Çocuk iyi sorular sorabiliyorsa öğrenmiş kabul edilir. Sorulara net cevaplar verilmemeli yönlendirici sorularla güçlüklerle karşılaşması sağlanmalıdır. Bir çocuk sessiz kalıyor ve soru sormuyorsa sorun var kabul edilir. Öğretmen kendisi sorgulamalı yanlış giden sorunu gidermelidir. "Bu iyi bir soru sen ne düşünüyorsun? Böyle olmasaydı ne olurdu? gibi sorular ile düşündürme sağlanmalıdır. Öğretmenin sorması gereken soru çeşitleri:
- Şekil- Yapı (Form) Soruları
- İşlevsel Sorular
- Neden- Sonuç Soruları
- Değişim- Yenilik Soruları
- Bakış Açısı- Perspektif Soruları
- Sorumluluk Soruları
- Dönüşümlü Düşünce-Yansıma Soruları
Bu yol öğrencilerin prensip ve kavramları daha
kalıcı olarak öğrenmelerini hedefler. Gems etkinlikleri genellikle grup çalışması şeklinde yapılmaktadır.
Okul öncesi ve İlköğretim
için uygun ve adapte edilebilecek GEMS konuları:
- Kelebekler
- Hazine Kutuları
- Uğur Böcekleri
- Hayvan Savunmaları
- Arılar
- Penguenler
- Karıncalar
- Filler ve Yavruları
- Yumurtalar
- Baloncuk Festivali
- Kurbağa Matematiği
- Sıvıların Keşfi
- Grup Çözümleri I-II
- Karışım ve Çözeltiler
- Habitat (Karasal yaşam
alanları)
- İnşa Et
- Ağaç Evler
GEMS üniteleri, fen
bilgisi eğitiminde “gözetimli keşif” yönteminin en iyi yönlerini
yansıtmaktadır. Gözetimli keşif yöntemi bireylerin öğrenime doğrudan katılımını
vurgular. Bu tür etkinlikler, sadece ders kitaplarının kullanıldığı yönteme
oranla daha fazla güdülenme yaratmakta ve bilim adamlarının gerçekte ne
yaptığının daha gerçekçi bir şekilde anlaşılmasına katkıda bulunmaktadır. Daha
da önemlisi, GEMS etkinlikleri öğrencilerin temel fen ve matematik kavramlarını
anlamalarını ve günlük yaşamlarında gerek duydukları sorgulama alışkanlığını
edinmelerini sağlamaktadır. GEMS “Bilim Şenliği Öğretmen Kılavuzları”
sınıflarda gerçekleştirilebilecek bir dizi gösteriyi anlatmaktadır. Öğrenciler,
ön planda oldukları rahat bir ortamda, belirli tek bir sonuca ulaşmalarının
gerekmediği araştırmalarda görev almaktadır. Bilim şenlikleri okullarda ve
kamuya açık alanlarda büyük gruplara yönelik olarak da düzenlenebilmektedir.
PROGRAMIN TEMEL AMACI
• Yeni bilgi ve fikirler
oluşturmaları
• Hayat boyu bu becerileri kullanmaları
• Sosyal ilişkiler
• Gözlem
• Hayat boyu bu becerileri kullanmaları
• Sosyal ilişkiler
• Gözlem
GEMS eğitimi ilişki
kurabilme, düzenleme, ifade etme, deneyler yapma, bilinçli tahminlerde bulunma,
uygulama, karşılaştırma yapma, gözlem yapma gibi bilimsel beceri süreç
kazanımlarını destekler nitelikte hazırlanmıştır.
Çalışmalarımızda miktar
(azlık – çokluk) , sayı, zaman, boyut, 5 duyu, şekil ve yer-yön-konum gibi
kavramlara sıklıkla yer verilmektedir.
ÖRNEK:
Bir çalışma sayfası ve yönerge kartı verilir.
Sistem yönergesini kendi veriyor.
Karttaki bulunan 4 resim incelenir.
1. resimde 1 yıldız bulunuyor. Çalışma kağıdında 1 yıldız olmayan dondurmalar çizilir. Çalışmada olmayan resimler çizilir. İstenen resim bulunur.
2. resimde 2 kalp bulunuyor. 2 tane kalbi olmayanlar çizilir.
3. resimde 1 üçgen bulunuyor. 1 üçgen olmayanlar çizilir.
4. resimde 1 pipet bulunuyor. Olmayanlar çizilir ve son kalan resim bizim aradığımız resimdir.
GEMS ETKİNLİK ÇALIŞMASI GEMS ETKİNLİK ÇALIŞMA KARTI
4. resimde 1 pipet bulunuyor. Olmayanlar çizilir ve son kalan resim bizim aradığımız resimdir.
GEMS ETKİNLİK ÇALIŞMASI GEMS ETKİNLİK ÇALIŞMA KARTI
Yorumlar
Yorum Gönder