Çocukları değerlendirmek neden önemli?

Çocuğun kendisini geliştirme şansına sahip olmaya, oyun oynamaya, atlamaya, sıçramaya, koruyucu durumdan kurtulmaya ve kendi hatalarını yapmaya ihtiyacı vardır. Gelişim sürecinde yetişkin tarafından seve seve verilen özgürlük, çocuk için ebeveyninden olumsuz davranışlar yolu ile zorla elde ettiği özgürlükten çok daha değerlidir.
Bu nedenle okul öncesi dönemdeki çocukların başarabildikleri davranışları geliştirebilmek için desteklemeye ve çevrelerine zarar vermemek şartı ile özgür olmaya ihtiyaçları vardır. Bu durum, çocuğun sahip olduğu yeterliliklerini geliştirebilmesi, yetersizliklerinin farkına varması, kısacası kendini tanıması ve sınırlarını öğrenmesi açısından son derece önemlidir. Yetişkinin gereksiz ve kaygılı sınırlamaları çocuğun girişimde bulunma isteğini azaltabileceği gibi, her türlü sınırlamaya karşı koymak için istediğini de arttırabilir. Oysa özgür olabilmek için J.J. Rousseau’nun dediği gibi: “İnsanın kendi kendisini tanıması ve yapmak istedikleri ile yapabilecekleri arasında bir denge kurabilmesi gerekir.”
Öğretmenin çocukları destekleyebilmek için onların becerilerini ve gelişim göstermeleri gereken alanları iyi biliyor olması önemlidir. Bu bilgileri edinebilmek için onları tanımak, dikkatli bir şekilde gözlemlemek ve gelişimlerini takip etmek gerekir. Bu süreçte bize yardımcı olacak bir takım ölçme ve değerlendirme araçlarını biliyor ve bunları etkili bir şekilde kullanabiliyor olmak çok önemlidir. Sık ve düzenli yapılan ölçme ve değerlendirmeler çocuklar ile ilgili etkili planlar yapabilmemizi sağlayacaktır.
Okul öncesi dönemde çocuğun gelişimini izlemeyi amaçlayan testler çocuğun bilişsel, dil-konuşma, ince/kaba motor, öz bakım, sosyal-duygusal gibi gelişim alanlarını temel alırlar. Dolayısıyla kapsamlı bir erken çocukluk dönemi değerlendirme ölçeği çocuğun tüm gelişim alanlarındaki mevcut durumu hakkında geniş bir bilgi verebilir. Bu testlerden elde edilen veriler çocuğun gelişimsel bozukluğunun tanılanmasına ve süreç içerisinde çocuğun gelişimsel gereksinimlerinin belirlenip eğitsel ihtiyaçlarının karşılanmasına rehberlik eder. Gelişimin takibi için kullanılan testler;
  • Denver 2 Gelişimsel Tarama Testi,
  • Ankara Gelişim Tarama Envanteri (AGTE),
  • Bayley III Gelişimsel Değerlendirme Ölçeği,
  • Peabody Resim Kelime Testi,
  • Wechsler Okul Öncesi ve Birinci Sınıflar İçin Zeka Ölçeği,
  • Metropolitan Okul Olgunluğu Testi

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Büyük - Küçük Kavramı

Renk Deneyi :)

OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE GEMS PROGRAMI